Velkoobchodní cena energie za poslední rok vzrostla na trojnásobek a vzhledem k aktuální geopolitické situaci na východě Evropy se nedá očekávat, že by začala klesat. Firmy proto budou muset hledat cesty k úsporným řešením a alternativním zdrojům. Na cestě na pomoc jsou naštěstí evropské i národní dotace. Zjistěte, jak o dotaci zažádat a jak ji správně zavést do účetnictví.
ve spolupráci s
Skvělým příkladem možné úspory energie jsou populární investice do solárních panelů. Na začátku roku 2021 byla průměrná návratnost investice do fotovoltaiky ve firmách 15 let. Momentálně se tyto investice vrátí už za 7 let a při využití aktuálních dotací programů NPO nebo českého Modernizačního fondu dokonce za 4 roky. A to ještě za předpokladu, že cena energie už dál neporoste.
V roce 2022 startují minimálně 4 výzvy zaměřené na úsporu energie pro podnikatele (například zateplení, různé technologie nebo stavební úspory) z programů OP TAK nebo Modernizačního fondu. Chystají se také programy na projekty úspory vody a cirkulární ekonomiky.
Je ale důležité, aby projekt zapadal do firemního investičního plánu. Zkušenosti ukazují, že firmám, které vytvářejí projekty jen kvůli dotaci, se investované prostředky často nevrátí. „Dotace by pro firmy neměla být základním cílem, ale cestou, jak dosáhnout předem vytyčeného rozvoje. Nejprve by si měli ujasnit, do čeho chtějí investovat i bez dotace a až potom se poohlížet po vhodném programu,“ říká Jiří Kvíz, CEO enovation.
„Často se setkáváme s dotazy, jaký mají dotace vliv na daň z příjmů,“ říká Michal Škrabiš, daňový poradce ze společnosti PKF Apogeo. Co se týká daňového režimu dotací, tak zákon o dani z příjmu je nijak nedefinuje, což znamená, že se vychází primárně z účetnictví. V případě podnikatelských subjektů to znamená, že přijatá dotace na pořízení dlouhodobého majetku snižuje vstupní cenu takového majetku.
Nicméně je potřeba si dát pozor na fakt, že v případě, kdy se bude jednat např. o solární panely umístěné na střeše budovy, bude třeba investici rozdělit na samostatné části, které budou mít různé režimy daňových odpisů. Část, která se vztahuje k nosným konstrukcím na střeše a kabely jsou technickým zhodnocením budovy (5. případně 6. odpisová skupina, což znamená minimální dobu odpisování 30, resp. 50 let), zatímco samotné fotovoltaické panely budou odepisovány pod dobu 240 měsíců (20 let).
Podobně se můžou chovat i různé další projekty spojené s úsporou vody a cirkulární ekonomikou, kdy bude vždy nutné posoudit, zda se jedná o majetek, který se odepisuje samostatně, nebo tzv. technické zhodnocení budovy, které se stává součástí budovy a odepisuje se spolu s budovou. S ohledem na široké spektrum různých technických řešení a případný výrazný finanční dopad chybného zařazení majetku do případných doměrků od správce daně vždy doporučujeme konkrétní situaci projednat s daňovým poradcem.
Kontaktujte náš tým specialistů, rádi vám se vším poradíme
Právě čtete informace o zpracování osobních údajů společnosti enovation s.r.o., se sídlem Sokolovská 695/115b, Karlín, 186 00 Praha 8, IČO: 279 09 751, zapsané v obchodním rejstříku vedeném u Městského soudu v Praze soudu pod sp. zn. C 125819 (dále jen „Správce“ nebo „my“), která je správcem vašich osobních údajů ve smyslu nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) (dále jen „Nařízení“). Jaké vaše osobní údaje zpracováváme, pokud nás kontaktujete prostřednictvím kontaktního formuláře, jak s nimi zacházíme, a jaká práva vám v souvislosti se zpracováním vašich osobních údajů náleží, se dočtete dále.
Zpracováváme tyto vaše osobní údaje:
základní identifikační údaje (např. jméno a příjmení);
kontaktní údaje (e-mailovou adresu; telefonní číslo; případně adresa);
informace ze vzájemné komunikace a informace, které vložíte do kontaktního formuláře, které rovněž mohou obsahovat vaše osobní údaje.
Základní identifikační údaje, kontaktní údaje i informace ze vzájemné komunikace potřebujeme pro vytvoření nabídky našich služeb, jednání o této nabídce nebo za účelem odpovědi na vámi vznesený dotaz. Pokud spolu uzavřeme smlouvu a navážeme spolupráci, budeme vaše údaje zpracovávat i pro účely plnění smlouvy a našich povinností z ní. Takové zpracování nám umožňuje čl. 6. odst. 1 písm. b) Nařízení. Tyto osobní údaje budeme zpracovávat po dobu jednání o uzavření smlouvy mezi vámi a námi, nejdéle však 1 rok od vaší poptávky, pokud nám neudělíte souhlas k dalšímu zpracování nebo pokud spolu neuzavřeme smlouvu. V tom případě budeme osobní údaje zpracovávat po dobu trvání práv a povinností ze smlouvy, a dále po dobu nutnou pro účely archivování podle příslušných obecně závazných právních předpisů (nejdéle však po dobu stanovenou obecně závaznými právními předpisy).
Zpracování vašich osobních údajů je prováděno přímo námi, osobní údaje však pro nás mohou zpracovávat i tito zpracovatelé nebo třetí strany:
Commerce Media s.r.o., IČO: 016 48 454, poskytovatel služby e-mail kampaně;
RAYNET s.r.o., IČO: 268 43 820, poskytovatel služby CRM;
SHERWOOD Digital a.s., IČO: 284 65 911, správce webu a webhosting.
Vezměte, prosím, na vědomí, že podle Nařízení máte právo:
vzít souhlas se zpracováním vašich osobních údajů kdykoliv zpět;
požadovat po nás informaci, jaké vaše osobní údaje zpracováváme;
vyžádat si u nás přístup k těmto údajům a tyto nechat aktualizovat, doplnit nebo opravit, popřípadě požadovat omezení zpracování;
v určitých případech po nás požadovat osobních údajů;
na přenositelnost údajů a právo požadovat kopii zpracovávaných osobních údajů;
na účinnou soudní ochranu, pokud máte za to, že vaše práva podle Nařízení byla porušena v důsledku zpracování vašich osobních údajů
v rozporu s tímto Nařízením;
v případě pochybností o dodržování povinností souvisejících se zpracováním osobních údajů obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údajů a podat u něj stížnost;
kromě toho máte i právo podat námitku, pokud vaše osobní údaje zpracováváme na základě našeho oprávněného zájmu. Tuto námitku je možné vznést zasláním na naši adresu anebo na
e-mail. My ji pak nejpozději do jednoho měsíce od obdržení vyhodnotíme.
Pokud máte v souvislosti se zpracováním osobních údajů jakýkoliv dotaz, kontaktujte nás prostřednictvím e-mailu marketing@enovation.cz.
Tento dokument nabývá účinnosti dne 22. 6. 2023